Bezoekers.....
 
 Home
 Afkortingen
 Bakup
 Binnentassen
 Black ScotchLite
 Download
 Extenda fenda
 Freebird aanhanger
 Gallery
 GPS Streetpilot 2820
 GPS Zumo 590LM
 History
 Intercom
 Knipperlichten
 Knipperlichten LED
 Middenbok hulp
 Motorhoes
 Oliekoeler rooster
 Onderhoud
 Pinlock
 POI
 Reclame
 Seat Jack
 Secdem
 Slot vervangen
 Specificaties
 Splash Guard
 Spyball Alarm
 Tourmaster 350
 VRO 1
 Xenon
 Zijstandaard hulp
 Gastenboek


Freebird

In 1998 had ik een Freebird aanhanger achter mijn K75. Vanwege de geboorte van mijn zoon heb ik de motor en aanhanger verkocht en ben ik zijspan gaan rijden. Nu 15 jaar later heb ik mijn oude aanhanger terug gekocht ! Helaas heeft deze te lang buiten in een tuin gelegen en is het een project geworden om deze weer in ere te herstellen.

Het frame heeft roest plekken en de vering moet worden vervangen. De koppeling is nog wel goed. De scharnieren van het deksel zijn compleet doorgeroest. Het achterlicht is er door de roest afgevallen. Goed nieuws is de achterband. Deze is nieuw nog nooit mee gereden. Het frame wordt gezandstraald en gepoedercoad, de vering komt van een oude scooter en ik wil het achterlicht unit van een scooter als achterlicht gebruiken. Deze kan dan helemaal worden ingebouwd en dat is moderner en airodynamisch. De polyester delen worden geschuurd, plamuurd en opnieuw gespoten. De grootste uitdaging zit hem in het maken van een beugel waar de 6 kantige koppeling aan kan. Een 1150RT heeft niet echt veel ruimte achter ivm de koffers. Zodra ik een idee heb zal ik het plaatsen. Ik hoop dat ik de BMW Titan Grau kleur verf kan vinden. Als laatste word de zijkant bestickerd met de Scotch Guard universele pijl stickers. Dat maakt de aanhanger savonds meer opvallend.

klik hier voor volledige foto klik hier voor volledige foto

De eerste bekende foto van een freebird in Nederland komt uit 1971 motor RAI.(Andere 1 wielige aanhangers waaronder P.A.V.aanhangers waren al bekend in de 60jaren) Geimporteerd door Henk van Veen voor achter een Kreidler. Latere fotos laten zien hoe de Freebird achter een Goldwing hangt. Tegenwoordig verkoopt Henk Schuring van Tourmaster de Freebird.

Technische gegevens:
Afmeting van de bak is 0.95 x 0.41 x 0.50 mtr.
Materiaal van de bak is hoogwaardig polyester
Band is 400 x 4"
De aanhanger heeft een gewicht van 26 kg en een laadvermogen van ca. 50 kg.


De aanhanger heeft een kruiskoppeling ook wel tractorkoppeling genoemd. Hiermee zit de aanhanger vast aan de motor en beweegt deze mee in de bochten. Voor de wetgever is een vaste aanhanger een extra wiel. Oftewel een driewieler. Een driewieler mag op de snelweg gewoon 120.

Dit in tegenstelling van een trekhaak flenskogel dat een losse bevestiging is en maximaal 90km mag rijden. De grootte van de aanhanger is in de wet vastgesteld op lengte 250cm vanaf hart achterwiel en breedte 2 mtr. Maar dat is alleen handig achter een zijspan.

Ik zal regelmatig updates en fotos plaatsen zodat je kan zien hoe het project vordert. Voor vragen en opmerkingen ben ik altijd bereikbaar.