Bezoekers.....
 
 Home
 Afkortingen
 Bakup
 Binnentassen
 Black ScotchLite
 Download
 Extenda fenda
 Freebird aanhanger
 Gallery
 GPS Streetpilot 2820
 GPS Zumo 590LM
 History
 Intercom
 Knipperlichten
 Knipperlichten LED
 Middenbok hulp
 Motorhoes
 Oliekoeler rooster
 Onderhoud
 Pinlock
 POI
 Reclame
 Seat Jack
 Secdem
 Slot vervangen
 Specificaties
 Splash Guard
 Spyball Alarm
 Tourmaster 350
 VRO 1
 Xenon
 Zijstandaard hulp
 Gastenboek




Xenon inbouw in een R1150RT




klik hier voor volledige foto
De eerste foto toont mijn motor savonds voor de deur. Nu nog met de standaard halogeen verlichting.
klik hier voor volledige foto
Foto van de koplamp dichtbij genomen. Straks zal je het verschil zien. Ik heb gekozen voor een Xenon 6000K. Dit is helder wit licht. 8000K is in mijn optiek net te blauw en heeft geen meerwaarde mbt lichtopbrengst. Het schijnt zelfs iets minder te zijn.
klik hier voor volledige foto

Om te beginnen haal je het zadel en het knipperlicht eraf. Ik heb gekozen om de balast aan de rechterkant te monteren omdat de radio al aan de linkerkant zit. Om te voorkomen dat de ballast eventueel gaat storen op de radio monteer ik het aan de andere kant.
klik hier voor volledige foto

De kuip zit vast met 16 schroeven. Bij de vorige verbouwing zijn die al vervangen door RVS exemplaren.
klik hier voor volledige foto

Alle kuipdelen zijn eraf. We zien de tank, achter het knipperlampje de speakerklankkast en daaronder de onderste beugel voor de kuip. Langs deze beugel loopt ook de rubberenslang naar de oliekoeler. Een perfecte plaats voor de ballast. Netjes achter de kuip en toch eenvoudig te bereiken.
klik hier voor volledige foto

De achterkant van de koplamp is afgeschermd door een plastic kap. Hier gaan we straks een gat in maken voor de bedrading. De kap zit vast met een veer aan de bovenkant.
klik hier voor volledige foto

De kap is eraf. Goed zichtbaar de connector met Bruine en Gele draad. Hier komt straks de aftakking naar de Xenon lamp.
klik hier voor volledige foto

De rubberen kraag van de Xenon lamp is dezelfde maat als een 2 euro muntstuk. Teken deze af beetje schuin boven het midden. De midden beugel van de kuip geeft je straks te weinig ruimte als je precies in het midden boort. Maak dit gat met een dremel. Als je de boor erop zet dan knapt de kap omdat het is gemaakt van hard plastic.
klik hier voor volledige foto

De kap met gat waardoor de Xenon verlichting is gestoken. De lamp mag je niet met je handen aanraken. Rood en Zwart verbinden we straks met de bestaande verlichting connector.
klik hier voor volledige foto

De Xenon lamp is op zijn plek gestoken. Het is een prutswerk om het veertje weer op zijn plek te krijgen. Dat duurde bij mij langer dan de complete inbouw ! ;-) De Rode draad is verbonden met Geel, De Zwarte draad is verbonden met Bruin.
klik hier voor volledige foto

Plaats nu de kap op zijn plaats en trek de rubberafdichting door het gat op zijn plaats. De originele connector komt binnen in de kap. Veel ruimte is daar niet meer over. Dus met geduld de kap plaatsen en voorzichting met je vingers de connector naar binnen duwen tot alles weer past.
klik hier voor volledige foto

Verbind nu de overige Xenon kabels met elkaar. Dit kan maar op 1 manier. Nu is het moment om te testen. Als de lamp niet brand dan heb je hoogstwaarschijnlijk de kleuren aan de connector omgedraaid. De rest van de connectoren passen maar op 1 manier. Als we deze foto vergelijken met foto 2 dan valt de kleur van het licht meteen op. Kijk je daarna voor je motor dan valt op hoe groot de lichtopbrengst van Xenon is. Het is meer licht en alles is veel duidelijker waar te nemen.
klik hier voor volledige foto

Als de verlichting werkt gaan we naar de volgende stap. Het monteren van de ballast. Zoals eerder vermeld wordt deze voor de tank onder speakerklankkast geplaatst met Tie-rips.
klik hier voor volledige foto

Deze foto laat duidelijk zien waar de ballast wordt geplaatst. Bind de overige kabels netjes bijelkaar
klik hier voor volledige foto

Alles zit weer vast aan de motor, alle tupperware weer op z'n plek. Nog even het licht aan om te zien of alles het nog doet.
klik hier voor volledige foto

Deze foto toont dim en groot licht. Nou dat groot licht hoef je dus niet meer aan te zetten. Xenon geeft veel meer licht. Het is niet nodig om je groot licht ook te vervangen voor Xenon licht. Het is met Xenon licht niet aan te bevelen om te seinen. En het is nog 1 ballast extra om weg te werken. Heb je een H4 lamp dan kan je kiezen voor een Bi Xenon. Dan heb je groot en dim licht in 1 lamp.
klik hier voor volledige foto

De laatste foto alweer. Alles netjes weggewerkt en functionaliteit getest van radio, verlichting, scherm. Mocht je de inbouw op een zondagmiddag in het zonnetje doen dan kan je binnen het uur klaar zijn. Ik daarin tegen heb geen geduld en heb het buiten in de regen op een maandag avond in het donker gedaan.

Wil ik om af te sluiten Schalkseruiter, Xavier en PVDE van het BMW Motor Club Vlaanderen Forum nog bedanken voor hun hulp.